Skip to content

Δια ζώσης (ή εξ αποστάσεως) Μαθήματα Σκακιού απο Πιστοποιημένους Προπονητές (National Instructor) Σκακιού της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Σκακιού (FIDE) με 20έτη εμπειρία σε σχολεία και Ακαδημίες στο Πολυχώρο Εκπαίδευσης OKALITEROS.GR

Ακαδημία Σκάκι

Η Ακαδημία Σκάκι έχει ως στόχο να παρέχει μαθήματα σκάκι σε παιδιά και ενήλικες, σε αρχάριους και προχωρημένους σκακιστές. Επιπλέον, μέσα απο τις Τεχνολογίες του Κέντρου μας, δίνετε η ευκολία στους μαθητές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Γιατί σκάκι;

Το σκάκι είναι άθλημα που έχει εκατομμύρια φίλους σε όλο τον κόσμο. Ειδικά στις μικρές ηλικίες έχει αποδειχθεί και επιστημονικά ότι βοηθά τα παιδιά σε πολύπλευρους τομείς. 

Μαθήματα Σκάκι

Βελτιώστε το παιχνίδι σας στα διάφορα στάδια του παιχνιδιού. Τα μαθήματα σκάκι γίνονται από επαγγελματία προπονητή με εμπειρία 10 ετών, συγγραφέα βιβλίου αρχαρίων, Πρωταθλητή Ελλάδος Εφήβων και Πρωταθλητή Αττικής Ανδρών, κάτοχο του διεθνή τίτλου FIDE Master και την ανώτερη πιστοποίηση προπονητή FIDE Trainer από την Παγκόσμια Σκακιστική Ομοσπονδία.

Πως γίνονται τα μαθήματα

Τα μαθήματα σκάκι online γίνονται με οργανωμένη διδακτική ύλη με παρτίδες κορυφαίων σκακιστικών και επιλεγμένα μαθήματα. Για το μάθημα αρκεί σύνδεση στο internet και χρήση δωρεάν προγραμμάτων για οπτική και ακουστική επικοινωνία.

Σκακιστική Βελτίωση

Το πρόγραμμα των μαθημάτων έχει ως στόχο την όσο γίνεται γρηγορότερη σκακιστική βελτίωση. Η πρόοδος κάθε σκακιστή είναι άμεσα ορατή στην βαθμολογία ELO και την απόδοση στα τουρνουά. Το πρόγραμμα των μαθημάτων έχει σχεδιαστεί για όλες τις ηλικίες και όλα τα επίπεδα. 

Πλεονεκτήματα Online μαθημάτων
  • Μάθετε σκάκι από την άνεση του σπιτιού σας. Κερδίζετε σε χρόνο και κόπο.
  • Τα μαθήματα γίνονται από πιστοποιημένο προπονητή και κάτοχο του ανώτερου τίτλου FIDE Trainer από την Παγκόσμια Σκακιστική Ομοσπονδία
  • Σας στέλνονται ηλεκτρονικά σημειώσεις και ασκήσεις για ταχύτερη βελτίωση
  • Ανάλυση των παρτίδων σας που σας βελτιώνει μετά από κάθε παρτίδα

Εκδήλωση ενδιαφέροντος

Διοργανωτές

Το σκάκι είναι ένα επιτραπέζιο παιχνίδι στρατηγικής, που παίζεται ανάμεσα σε δύο παίχτες. Παίζεται στην «σκακιέρα», ένα διάγραμμα 64 τετραγώνων βαμμένων εναλλάξ με μαύρο και λευκό χρώμα, διατεταγμένων οριζοντίως και καθέτως σε διαστάσεις 8 Χ 8. Σκοπός κάθε παίχτη είναι η επίτευξη ματ στον αντίπαλο βασιλιά, ώστε αυτός να μην είναι σε θέση να αντιμετωπίσει μία επίθεση που δέχεται από τους πεσσούς του αντιπάλου. Το παιχνίδι ξεκινά παραδοσιακά από συγκεκριμένη θέση όπου οι στρατοί παρατάσσονται αντικριστά. Την παρτίδα ξεκινά ο λευκός και στην υπόλοιπη παρτίδα οι παίκτες παίζουν εναλλάξ κινώντας κάποιο κομμάτι τους. Δεν είναι τυχερό παιχνίδι. Θεωρητικά δεν υπάρχει κανένας εξωτερικός παράγοντας και τίποτα κρυφό στην θέση για τους δύο παίκτες. Το παιχνίδι βασίζεται αποκλειστικά στην τακτική και στην στρατηγική. Αποτελεί ένα από τα δημοφιλέστερα παιχνίδια στον κόσμο. Το Σκάκι είναι επιστήμη, είναι τέχνη, είναι πολιτισμός, είναι άθλημα.

 

Διδάσκει τον αυτοέλεγχο και καλλιεργεί τις ηθικές αξίες, όπως αποφασιστικότητα, επιμέλεια, τάξη, αυτοκριτική και αντικειμενικότητα. Καλλιεργεί ικανότητες, όπως είναι η πειθαρχία σκέψης, η συγκέντρωση, η σοβαρότητα, η αναλυτική σκέψη και ο σεβασμός του αντιπάλου. Προωθεί την κοινωνικοποίηση, μέσω της ομαδικής εργασίας, της ανάληψης ευθυνών και της μετάδοσης γνώσης και εμπειριών. Απορροφά την επιθετικότητα και βοηθάει στην κατανόηση και εξοικείωση με μεθοδικούς τρόπους συλλογισμού. Παράλληλα βελτιώνει τη μνήμη και τη δημιουργική φαντασία. Το σκάκι είναι ένα στρατιωτικό παιχνίδι ίσων δυνάμεων που διεξάγεται «επί χάρτου» (σκακιέρας). Το σημαντικό του παιχνιδιού αυτού δεν είναι η νίκη επί του αντιπάλου, όσο η ποιότητα της νίκης, το «ευ αγωνίζεσθαι»

Σκοπός μας δεν είναι μόνο η διδασκαλία του παιχνιδιού μέσα σε μία αίθουσα, αλλά και η συμμετοχή των μαθητών σε μαθητικούς αγώνες σκάκι.

Τα εργαστήρια πραγματοποιούνται ακολουθώντας τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις και τα υγειονομικά πρωτόκολλα για την COVID-19.

 

ΑΙΘΟΥΣΑ

Δωρεάν Εκπαιδευτικό Υλικό Προετοιμασίας

  1. Υλικό Προετοιμασίας
    O Πολυχώρος Εκπαίδευσης OKALITEROS σας παρέχει ολοκληρωμένο υλικό προετοιμασίας καθώς και τα ΒΙΒΛΙΑ ΔΩΡΕΑΝ
  2. Πλατφόρμα Μαθημάτων Online

Ο χώρος μας διαθέτει όλο τον απαιτούμενο εξοπλισμό για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων

 

Πλάνο Μαθήματος

 

Ο προπονητής δείχνει διάφορες παρτίδες και θέσεις ανάλογα με το θέμα. Υπάρχει κοινή σκακιέρα που βλέπουν τόσο ο μαθητής όσο και ο προπονητής καθώς και οπτικοακουστική επικοινωνία με οποιοδήποτε πρόγραμμα είναι εξοικειωμένος ο μαθητής. Το μάθημα για ευκολία μπορεί να γίνει και στην πλατφόρμα του chess.com. Ο μαθητής έχει χρόνο να σκεφτεί και να πει τις δικές του ιδέες για κάθε θέση. Τα μαθήματα σκάκι είναι προσεκτικά σχεδιασμένα για να καλύπτουν μεγάλο φάσμα ανάλογα το επίπεδο του διδασκόμενου καθώς και το θέμα που αφορά διάφορες φάσεις τις παρτίδες δηλαδή το άνοιγμα, το μέσο ή το φινάλε

 

Παρτίδες για πρακτική εξάσκηση

Ο μαθητής μπορεί να παίξει παρτίδες με τον προπονητή στις οποίες ακολουθεί πάντα ανάλυση των λαθών καθώς και υποδείξεις για καλύτερες κινήσεις και σχέδια. Υπάρχει η δυνατότητα ο μαθητής να παίζει online με κάποιον αντίπαλο και να του προτείνονται κινήσεις, να αναλύονται και να εξηγούνται οι ιδέες πίσω από αυτές.

 

Μελέτη για το επόμενο μάθημα

Δίνονται στο τέλος κάθε μαθήματος  σημειώσεις και ασκήσεις με email που βοηθούν το μαθητή να κατανοήσει τις έννοιες που αναπτύχθηκαν στο μάθημα. Υπάρχει συγκεκριμένη διδακτική ύλη ανάλογα το επίπεδο με στόχο την γρήγορη σκακιστική βελτίωση. 

 

Ανάλυση παρτίδων

Για αρχάριους και προχωρημένους σκακιστές αθλητικών συλλόγων, μετά από κάθε τουρνουά γίνεται ανάλυση των παρτίδων. Με βάση τα συμπεράσματα από αυτές τις παρτίδες δίνονται συμβουλές για τις αδυναμίες στο παιχνίδι του μαθητή ώστε να υπάρχει καλύτερο αποτέλεσμα στα επόμενα τουρνουά.   Επίσης μπορεί να αλλάξει η δομή των μαθημάτων για να καλυφθούν ταχύτερα αυτές οι αδυναμίες.               

 

Διάρκεια και κόστος μαθημάτων

Η διάρκεια κάθε μαθήματος είναι συνήθως 1,5 ώρα. Όμως για αρχάριους παίκτες μπορεί το μάθημα να είναι 1 ώρα, ενώ για προχωρημένους σκακιστές να είναι 2 ώρες. Το κόστος των μαθημάτων εξαρτάται από το επίπεδο και την συχνότητα τους. Επίσης υπάρχουν οικονομικές προσφορές για πακέτα μαθημάτων με προεξόφληση.

Τα οφέλη από την ενασχόληση με το σκάκι
 

σκακι οφελη σχολειο «Το σκάκι είναι στην ουσία του ένα παιχνίδι, στη μορφή του μία τέχνη, και στην εκτέλεσή του… μία επιστήμη»  Baron Tassilo (Γερμανός Μαιτρ, ιστορικός και θεωρητικός του σκακιού που έζησε το 19ο αιώνα)

 

Τα τελευταία χρόνια το σκάκι στην Ελλάδα γνωρίζει μεγάλη άνθιση ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες. Πολλοί γονείς αποφασίζουν να εγγράψουν τα παιδιά τους σε κάποιο σκακιστικό σύλλογο ή σε κάποιο σκακιστικό τμήμα του σχολείου το οποίο εντάσσεται στις εξωσχολικές δραστηριότητες του συλλόγου γονέων. Γνωρίζουν ότι το σκάκι βοηθά στη διάπλαση του χαρακτήρα και την ανάπτυξη της σκέψης των παιδιών τους, ωστόσο  ενδέχεται να μη γνωρίζουν όλες τις θετικές επιδράσεις του σκακιού στον άνθρωπο. Στο παρόν άρθρο θα προσπαθήσω να συνοψίσω τα στοιχεία εκείνα που καθιστούν το σκάκι ένα πολύ καλό και χρήσιμο εργαλείο για τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, καθώς και τη βοήθεια που προσφέρει στη βελτίωση της απόδοσής τους στο σχολείο.

 

Κάποιοι λένε ότι το σκάκι είναι τέχνη. Άλλοι λένε ότι είναι επιστήμη. Πάνω από όλα όμως το σκάκι είναι παιχνίδι. Όπως όλα τα παιχνίδια (πχ. ποδόσφαιρο, μπάσκετ κλπ), το σκάκι προσφέρει στους συμμετέχοντες σε αυτό, συναισθήματα χαράς, διασκέδασης, ευγενούς άμιλλας και δημιουργικότητας. Η βασική όμως διαφορά με όλα τα άλλα δημοφιλή αθλήματα είναι ότι εξασκεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τη σκέψη.

 

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ

Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αρκετές μελέτες αναφορικά με την επίδραση του σκακιού στον άνθρωπο. Όλες αυτές οι μελέτες επιβεβαιώνουν τις ευεργετικές συνέπειες που έχει το σκάκι σε παιδιά και ενήλικες. Θα αναφέρω ενδεικτικά τις ακόλουθες δύο  μελέτες:

1) Μελέτη  που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή 4000 μαθητών στη Βενεζουέλα έδειξε ότι μετά από 4,5 μήνες ασχολίας με το σκάκι όλα τα παιδιά είχαν σημαντική αύξηση του δείκτη IQ ανεξάρτητα από το φύλο ή την οικονομική και κοινωνική κατάσταση στην οποία βρίσκονταν.To αποτέλεσμα αυτό εντυπωσίασε την κυβέρνηση της Βενεζουέλας, η οποία αποφάσισε να εισαγάγει το σκάκι σαν μάθημα σε όλα τα σχολεία την χρονιά 1988-89.

2) Μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε διάρκεια ενός έτους από τον καθηγητή Stuart  Mangulies στη Νέα Υόρκη το 1993 ερεύνησε την επίδραση του σκακιού στην αποδοτικότητα των παιδιών στο διάβασμα. Μαθητές δύο τάξεων από δέκα σχολεία πήραν μέρος στην έρευνα αυτή και χωρίστηκαν σε δύο ομάδες ίδιου μαθησιακού  επιπέδου. Στην πρώτη ομάδα οι μαθητές ασχολούνταν συστηματικά με το σκάκι ενώ στη δεύτερη όχι. Το αποτέλεσμα της μελέτης έδειξε ότι η ομάδα των παιδιών που είχε ενασχόληση με το σκάκι είχε καλύτερες επιδόσεις στο διάβασμα από την άλλη ομάδα  παιδιών.

Αυτές είναι δύο από τις πολλές έρευνες που έχουν γίνει ως τώρα και αποδεικνύουν ότι το σκάκι βοηθά στην ανάπτυξη της ευφυΐας και της συγκέντρωσης καθώς και στη βελτίωση  της επίδοσης των παιδιών στο σχολείο. Μια σειρά από παρόμοιες έρευνες σε χώρες όπως  οι ΗΠΑ, η Ρωσία, η Αγγλία και το Βέλγιο έδειξαν ότι  μαθητές που ασχολούνταν με το σκάκι παρουσίασαν βελτίωση έως 60% στην σχολική τους επίδοση με καλύτερη απόδοση στα μαθηματικά και στα γλωσσικά μαθήματα καθώς επίσης και στην ευρύτερη ακαδημαϊκή τους εξέλιξη.

 

ΟΙ ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΚΑΚΙΟΥ

Το σκάκι είναι ένα παιχνίδι που απαιτεί συνεχή και απόλυτη αυτοσυγκέντρωση. Ένα μικρό λάθος από μια στιγμιαία απόσπαση της προσοχής μπορεί να οδηγήσει στην ήττα. Ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας του σκακιού στον τομέα της συγκέντρωσης έγκειται στο γεγονός ότι το αποτέλεσμα της καλής συγκέντρωσης ή της έλλειψης αυτής είναι άμεσα ορατό στο μικρό σκακιστή με αποτέλεσμα να κατανοεί τη μεγάλη της σημασία σε κάθε παρτίδα που παίζει. Ειδικά στις μικρές ηλικίες όπου  η αυτοσυγκέντρωση στο διάβασμα και στις εξετάσεις είναι περιορισμένη, το σκάκι μπορεί να βοηθήσει φέρνοντας καλύτερα αποτελέσματα στο σχολείο.

Το σκάκι βοηθά ταυτόχρονα στην ανάπτυξη και εξάσκηση της μνήμης. Η σκακιστική θεωρία που τα παιδιά σταδιακά απομνημονεύουν καθώς και οι τυπικές θέσεις που ανακαλούν στη μνήμη τους και που χρησιμοποιούν στις παρτίδες έχουν ως αποτέλεσμα την καλλιέργεια της μνήμης.

Αναμφισβήτητα το σκάκι είναι ένα άθλημα που απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Η πρώτη επαφή με το σκάκι μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε ηλικία, από το νηπιαγωγείο μέχρι την τρίτη ηλικία, σε αντίθεση με άλλα αθλήματα. Μπορεί να γεμίσει δημιουργικά το χρόνο πχ. ενός συνταξιούχου ή ενός παππού με το εγγόνι του. Έτσι μαθαίνοντας κάποιος σκάκι μπορεί να αποκτήσει ένα ευχάριστο χόμπι για όλη του τη ζωή.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης ότι το σκάκι βοηθά στη λήψη σωστών αποφάσεων βασισμένων στη λογική, καθώς η ίδια η φύση του αθλήματος απαιτεί από τον σκακιστή να έχει επιστημονική προσέγγιση στον τρόπο σκέψης του. Πρέπει συνεχώς να ερευνά νέες ιδέες, να αναλύει κάθε θέση στα επιμέρους της στοιχεία, να συνδέει κατόπιν όλα αυτά τα στοιχεία για την ανεύρεση της σωστής κίνησης καθώς και να κατανέμει σωστά το χρόνο που έχει στη διάθεσή του.

Ταυτόχρονα όμως με την καλλιέργεια της λογικής σκέψης, το σκάκι συντελεί στην  ανάπτυξη της φαντασίας που μπορεί να αποβεί απαραίτητο στοιχείο σε μια παρτίδα, καθώς μπορεί να υποδείξει τη σωστή κατεύθυνση στη λήψη αποφάσεων σε περιπτώσεις που πολλοί κανόνες συνυπάρχουν σε μια θέση και η λογική δεν μπορεί να δώσει εύκολα απαντήσεις. Χωρίς τη φαντασία το σκάκι θα ήταν ένα στείρο πεδίο ενασχόλησης, το οποίο οι σύγχρονοι υπολογιστές θα είχαν επιλύσει.

Μέσα από το σκάκι τα παιδιά μαθαίνουν να αναλαμβάνουν τις προσωπικές τους ευθύνες. Σε αντίθεση με άλλα ομαδικά αθλήματα που η ευθύνη για το κακό αποτέλεσμα μπορεί να αποδοθεί σε άλλους με ευκολία, στο σκάκι, όπου ο παράγοντας τύχη σχεδόν εκμηδενίζεται, την απόλυτη ευθύνη για την αποτυχία αλλά φυσικά και για την επιτυχία την έχει αποκλειστικά ο σκακιστής. Είναι ένα ατομικό άθλημα που διδάσκει  το ‘ευ αγωνίζεσθε’ καθώς και το σεβασμό στον αντίπαλο με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη χειραψία πριν και μετά το τέλος της παρτίδας.

Το σκάκι δείχνει ότι η επιτυχία σε όλους τους τομείς της ζωής έρχεται  μόνο μέσα από σκληρή δουλειά, υπομονή και προσπάθεια. Ο σκακιστής μαθαίνει να επιδιώκει την καταξίωση  με βάση μόνο τις γνώσεις και τις ικανότητές του. Ενώ όταν είναι σε αρχάριο επίπεδο μπορεί να κερδίσει τυχαία ή χάρη σε μια αντικανονική κίνηση του αντιπάλου, πολύ γρήγορα θα καταλάβει ότι μια τέτοια προσέγγιση δεν του δίνει ελπίδες απέναντι σε καλούς παίκτες. Επίσης τα λάθη είναι πάντα αναπόφευκτα, αλλά μεγάλη σημασία έχει να μαθαίνει κανείς από αυτά και να προσπαθεί να βελτιώνεται. Ο σκακιστής  μαθαίνει και να χάνει. Οι ήττες είναι αναπόφευκτες αλλά το σημαντικότερο είναι η σωστή διαχείρισή τους. Ο προβληματισμός για τα αίτια μιας ήττας καθώς και η προσπάθεια για βελτίωση είναι χαρακτηριστικά που βοηθούν στη γενικότερη ωρίμανση του παιδιού.

Τέλος, το σκάκι βοηθά στην κοινωνικοποίηση των παιδιών φέρνοντάς τα σε επαφή με άλλα παιδιά διαφορετικής ηλικίας, εθνικότητας, φύλου, σωματικής διάπλασης και χαρακτήρα. Έτσι αποκτούν  κοινό χόμπι καθώς και ομαδικό πνεύμα όταν συμμετέχουν σε ομαδικούς αγώνες σε επίπεδο σχολείου ή συλλόγου

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Είναι πλέον και επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι το σκάκι έχει πολλαπλές ευεργετικές επιδράσεις στη διαπαιδαγώγηση των νέων αλλά και των μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων. Συγκεκριμένα για το μαθητή, το σκάκι  ενισχύει  τη μνήμη  και την  αυτοσυγκέντρωση, αυξάνει την ευφυΐα και την αποδοτικότητα στη μελέτη των σχολικών μαθημάτων, καλλιεργεί την υπομονή και την πειθαρχία  καθώς επίσης βοηθά στην κοινωνικοποίηση από  μικρή ηλικία.

 Όλα αυτά τα στοιχεία  έχουν οδηγήσει  κυβερνήσεις περισσοτέρων από 70 χωρών να προωθήσουν το σκάκι με διάφορους τρόπους θεωρώντας ότι βοηθά στη διαπαιδαγώγηση των νέων. Επίσης, παραπάνω από 30 χώρες όπως η Ρωσία, η Ισλανδία, ο Καναδάς, η Βουλγαρία, η Ισπανία και η Βενεζουέλα έχουν  εντάξει το σκάκι στο επίσημο πρόγραμμα των σχολείων. Πρόσφατα, η γειτονική Τουρκία με μια εντυπωσιακή κίνηση ενέταξε το σκάκι στο επίσημο εκπαιδευτικό της πρόγραμμα με την πρόσληψη 12.000 προπονητών στα δημοτικά σχολεία.

Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια υπάρχει αλματώδης ανάπτυξη του σκακιού. Σήμερα λειτουργούν περίπου 300 σκακιστικοί σύλλογοι σε όλη τη χώρα με 35.000 εγγεγραμμένους σκακιστές με αθλητικό δελτίο. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο περιλαμβάνεται και η προσπάθεια της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας να ενταχθεί το σκάκι ως μέρος του διδακτικού προγράμματος στα δημοτικά σχολεία.

 

 

Το πιο συνηθισμένο, σημαντικό και εύκολο ματ είναι με Βασίλισσα και πύργο. Το σχέδιο είναι να οδηγηθεί ο Βασιλιάς στην τελευταία γραμμή με εναλλάξ κινήσεις της Βασίλισσας και του Πύργου.

 

Η Βασίλισσα πρέπει να βρίσκεται πίσω από τον Πύργο για να τον υποστηρίζει στην περίπτωση που πλησιάσει ο αμυνόμενος Βασιλιάς.

 

ματ βασιλισσα με πυργο

     1. Πβ4 Ρε5

     Με την πρώτη κίνηση του Λευκού, ο Πύργος αποκόβει το μαύρο Βασιλιά στην 5η γραμμή και πίσω.

 

2.Βα5+ Ρδ6

Η λευκή Βασίλισσα απειλεί τον μαύρο Βασιλιά στην 5η γραμμή και τον αναγκάζει να οπισθοχωρήσει πίσω στην 6η γραμμή. Με σαχ εναλλάξ του Πύργου και της Βασίλισσας για να μην ξεφύγει ο μαύρος Βασιλιάς προς το κέντρο, οδηγείται στην τελευταία γραμμή.

 

3.Πβ6+ Ργ7 4. Βα7+ Ργ8

Κλείνοντας και την τελευταία γραμμή με τον Πύργο γίνεται το τυπικό ματ που φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα.

 

5. Πβ8#

 

 

Το ματ με 2 Πύργους είναι παρόμοιο με το ματ με Βασίλισσα και Πύργο. Είναι λίγο δυσκολότερο καθώς χρειάζεται προσοχή όταν ο αμυνόμενος Βασιλιάς πλησιάζει τους Πύργους.

 

ματ με δυο πυργους

1.Πθ3 Ρε4

Πρώτα αποκόβουμε τον Βασιλιά από την 3η γραμμή και θα τον οδηγήσουμε σταδιακά στην τελευταία.

 

2.Πη4+ Ρζ5

Όταν ο αμυνόμενος Βασιλιάς πλησιάσει τους Πύργους ο ευκολότερος τρόπος είναι να τους μεταφέρουμε στην άλλη άκρη της σκακιέρας μακριά από τον αντίπαλο Βασιλιά.

 

3.Πα4 Ρη5 4.Πβ3 Ρζ5 5.Πβ5+ Ρε6 6.Πα6+ Ρδ7 7.Πβ7+ Ργ8

Ο αμυνόμενος Βασιλιάς πλησιάζει τους Πύργους και εφαρμόζουμε πάλι τη μεταφορά των Πύργων στην άλλη πλευρά.

 

8.Πθ7 Ρβ8

Αν 8…. Ρδ8 τότε ακολουθεί Πβ8#

 

9.Πη6 Ργ8 10.Πη8#

 

 

Το ματ με Βασίλισσα είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς εμφανίζεται πολύ συχνά σε παρτίδες αρχαρίων σκακιστών και θέλει ακρίβεια για να κερδίσει η πλευρά με την Βασίλισσα. Ένας βασικός μνημονικός κανόνας είναι ότι δεν κάνουμε ποτέ σαχ καθώς προσπαθούμε να περιορίσουμε τον αντίπαλο Βασιλιά στην τελευταία γραμμή.

 ματ με βασιλισσα και βασιλια

 

Για να κάνουμε το ματ υπάρχουν 2 στάδια.

 

Α. Κλείνουμε τον αντίπαλο Βασιλιά στην τελευταία γραμμή μόνο με τη Βασίλισσα

 

1.Βγ3 Ρζ4

Κλείνουμε τον αντίπαλο Βασιλιά από την 3η γραμμή και πίσω και επίσης του αφαιρούμε το τετράγωνο δ4 από την 4η γραμμή. Μνημονικός κανόνας: παίζουμε τη Βασίλισσα έτσι ώστε αν ήταν Ίππος να απειλεί τον αντίπαλο Βασιλιά.

 

2.Βδ3 Ρη4

Αφαιρούμε και το τετράγωνο ε4 στον αντίπαλο Βασιλιά.

 

3. Βε3 Ρζ5

Μιμούμαστε τις κινήσεις του Βασιλιά χωρίς να τον απειλούμε με στόχο να του περιορίζουμε την κινητικότητα

 

4.Βδ4 Ρη5 5.Βε4 Ρζ6 6.Βδ5 Ρη6 7. Βε5 Ρζ7 8.Βδ6 Ρη7 9. Βε6 Ρθ8

Όταν κλείσουμε τον Βασιλιά στην τελευταία γραμμή σταματάμε να μιμούμαστε τις κινήσεις του. Προσέχουμε να μην παίξουμε 10.Βζ7 γιατί θα γίνει πατ!

 

10. Βδ7 Ρη8

 

ματ με βασιλισσα

 

Β.Φέρνουμε το Βασιλιά μας κοντά στον αντίπαλο Βασιλιά και κάνουμε ματ

 

11.Ρη2 Ρζ8 12.Ρζ3 Ρη8 13.Ρη4 Ρθ8 14.Ρθ5 Ρη8 15. Ρη6 Ρζ8 16. Βζ7#

 

 

Το ματ με ΠύργοΜία κίνηση αναμονής αναγκάζει να βασιλιά να πάει στη γωνία. είναι το πιο δύσκολο αλλά και πιο σπάνιο από τα βασικά ματ που πρέπει να γνωρίζει κάθε αρχάριος σκακιστής. Για να γίνει το ματ θα πρέπει ο Βασιλιάς σε συνεργασία με τον Πύργο να αποκλείσουν τον Βασιλιά στη γωνία της σκακιέρας.

 ματ με πυργο και βασιλια

 

1.Πα4 Ρδ5 2. Ρη2 Ρε5 3.Ρζ3 Ρδ5 4. Πε4 Ργ5 5.Ρε3 Ρδ5 6.Ρδ3 Ργ5

 

7.Πδ4 Ργ6 8.Ργ4 Ρβ6 9.Πδ5 Ργ6 10.Ρδ4 Ρβ6 11.Πγ5 Ρβ7 12.Ργ4 Ρβ6 13.Ρβ4 Ρβ7 14.Ρβ5 Ρα7 15.Πγ7+ Ρα8 16.Ρβ6 Ρβ8

 ματ με πυργο

 

Μία κίνηση αναμονής αναγκάζει να βασιλιά να πάει στη γωνία.

17.Πγ5 Ρα8 18.Πγ8#

 

Eπίθεση στο ροκέ Μέρος 1ο – Η κλασσική θυσία του Αξιωματικού

 

Κατεβάστε το μάθημα σε μορφή PDF

 

Όταν ο αντίπαλος βασιλιάς έχει κάνει ροκέ και θέλουμε να του επιτεθούμε στόχος μας είναι να αδυνατίσουμε την άμυνα του. Αυτό μπορεί να γίνει είτε απομακρύνοντας τα κομμάτια που τον υποστηρίζουν είτε δημιουργώντας αδυναμίες στα πιόνια που τον προστατεύουν ακόμα και με θυσίες για να ανοίξουμε γραμμές για τα κομμάτια μας.

Θα μελετήσουμε τους παρακάτω τυποποιημένους τρόπους επίθεσης στον αντίπαλο βασιλιά:

 

Ø  Κλασσική θυσία του αξιωματικού

Ø  Διπλή θυσία των αξιωματικών

 

Η κλασσική θυσία του αξιωματικού γίνεται θυσιάζοντας τον αξιωματικό στο h7 (ή στο h2 για το μαύρο) με σκοπό να έρθει ο ίππος στο g5 με σαχ και η βασίλισσα στο h5 μέσω τις διαγωνίου d1-h5 δημιουργώντας άμεσες απειλές ματ. Βασική προϋπόθεση  για να μπορέσει να γίνει η επίθεση είναι να λείπει ο ίππος από το f6.

Στο πρώτο απλό παράδειγμα ο λευκός κάνει λάθη στο άνοιγμα που επιτρέπει την πραγματοποίηση της κλασσικής θυσίας του αξιωματικού και χάνει σε μινιατούρα.

Buthali,Dabilani

Figueroa,C

[D52]

Novi Sad ol (Men) Novi Sad (14), 1990

 

1.NfNf6 2.dd5 3.ce6 4.BgNbd7 5.ec6 6.NcBb[Η συνηθισμένη  σειρά κινήσεων που ακολουθεί ο μαύρος για να μπει στη βαριάντα CambridgeSprings είναι 6…Qa5 7.NdBb4 8.Qc2 0–0. Παίζεται και 6…Be7] 7.Bd3?! Έπρεπε να παίξει 7.Qc2  7…Qa5 8.Qc2? [Ο λευκός δεν αντιλαμβάνεται τις παγίδες που κρύβει η θέση. Έπρεπε 8.0–0 Bxc3 9.bxcQxc3 10.RcQa5 11.Qc2 και ο λευκός έχει αντάλλαγμα για το πιόνι] 8…Ne4 9.Bxedxe4 10.Nd2?? [Στήνει κομμάτι. Καλύτερη είναι η συνέχεια 10.NeNxe5 11.dxeQxe5 12.BfBxc3+ 13.bxcQf5 με μεγάλη όμως και πάλι υπεροχή του μαύρου] 10…Qxg5 11.0–0 f5 12.NeBd6 13.RadNf6 14.c5?? [Λάθος που επιτρέπει την θυσία του αξιωματικού. Έπρεπε να παίξει 14.Rfe1 για να μπορεί να έρθει ο ίππος στην άμυνα από το f1.]  

 

 

Bxh2+! 15.KxhQh4+ Κέρδιζε εύκολα και το Ng4 αλλά η κίνηση της παρτίδας είναι καλύτερη γιατί δεν αφήνει άλλες δυνατότητες στο λευκό 16.KgNg4 17.RfeQxf2+ 18.KhNxe3

0-1

 

 

Στην επόμενη παρτίδα ο  πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής Garry Kasparov κερδίζει εύκολα έναν υπολογιστή.

 

Kasparov,Garry (2780)

Comp Fritz 2

[B15]

Cologne m 5′ Cologne, 1992

 

1.e4 c6 2.Nc3 e6 3.d4 d5 4.e5 Nd7 5.f4 Bb4 6.Nf3 Ne7 7.a3 Bxc3+ 8.bxc3 0–0? [8…c5 9.BeQa5] 9.Bdb6? Τραγικό λάθος, το οποίο επιτρέπει την πραγματοποίηση της θυσίας [9…Nf5 10.gNh4 οδηγεί σε αλλαγή ελαφρών που συμφέρει το μαύρο επειδή έχει λιγότερο χώρο]

 

 

 

10.Bxh7+ Kxh7 11.Ng5+ Kg[Έχαναν επίσης και οι άλλες δύο θεματικές απαντήσεις του μαύρου 11…Kg8 12.QhRe8 13.Qxf7+ Kh8 14.Nxe6+-; 11…Kh6 12.QdNf(12…f5 13.Qh3+ Kg6 14.Qh7 ματ) 13.exf6+-] 12.QgNxe5 13.fxef5 14.Qgf4 15.QgKh6 16.BxfRxf4 17.QxfΟ λευκός έχει μεγάλη υλική υπεροχή και οι υπόλοιπες κινήσεις έχουν διαδικαστικό χαρακτήρα.

 

 

 Ng6 18.Nf7+ Kh7 19.Qg3  Qh4 20.Qxh4+ Nxh4 21.0–0 Nf5 22.Nd6 Ba6 23.Rxf5! exf5 24.e6 Be2 25.Re1 Bh5 26.e7 Be8 27.Nxf5 g6 28.Nd6 Kg7 29.h4 Kf6 30.g4 Rb8 31.Kf2 a5 32.Kg3 a4 33.g5+ Kg7 34.h5 gxh5 35.Kh4 b5 36.Nxe8+ Rxe8 37.Kxh5 Kf7 38.Kg4 Rxe7 39.Rxe7+ Kxe7 40.Kf5 Kf7 41.Ke5 Kg6 42.Kd6 Kxg5 43.Kxc6 Kf4 44.Kxd5 Kf5 45.Kc6 Kf4 46.d5 Ke3 1–0

 

 

 Budnikov,Oleg (2296)

Onikienkoo,Vitaly (2235)

[D48]

UKR ol Alushta, 1999

 

1.dd5 2.cc6 3.NcNf6 4.ee6 5.NfNbd7 6.Bddxc4 7.Bxcb5 8.Bda[Η άλλη κύρια συνέχεια της Meran είναι 8…Bb7 9.0–0 a6 10.ec5 11.d5] 9.eb4?! [Η κύρια βαριάντα είναι 9…c5 10.ecxd4 11.Nxb5 με πολλές περιπλοκές] 10.Nac5 11.eNd5 12.dxcBxc5 13.NxcNxc5 14.BcQa5 15.0–0 0–0?? [ Ο μαύρος βασιλιάς μετακινείται σε πτέρυγα που δεν υπάρχει κανένα κομμάτι να τον υποστηρίξει. Έπρεπε να ολοκληρώσει την ανάπτυξη στην πτέρυγα της βασίλισσας με  15…Bb7 16.ReRd8]

 

 

16.Bxh7+! Kxh7 17.Ng5+ Kg6 [Χάνουν επίσης οι συνέχειες 17…Kg8 18.Qh5 Rd8 19.Qxf7+ Kh8 20.Qh5+ Kg8 21.Qh7+ Kf8 22.Qh8+ Ke7 23.Qxg7+ Ke8 24.Qf7 ματ; 17…Kh6 18.Qg4+-] 18.Qg4 f6 [Αν 18…f5 19.Qh4 Nf6 20.exf6 Kxf6 21.Ne4+ Kg6 22.Qg5+ Kf7 23.Qh5+ Kg8 24.Ng5 και ο λευκός κερδίζει19.Nxe6+ Kf7 20.Qxg7+ Kxe6 21.Qxf8+-

 

 

 

Ο μαύρος βασιλιάς αναγκάστηκε να βγει προς το κέντρο της σκακιέρας όπου θα δεχτεί επίθεση από όλα τα λευκά κομμάτια.

 

fxe5 22.BeNe4 23.Qg8+ Kd6 24.Qg6+ Nef6 25.RadKe6 26.BgBb7 27.RxdQxd5 28.Qxf6+ Kd7 29.Qe7+ Kc8 30.Rc1+ Bc6 31.fRb8 32.hRb7 33.Rxc6+ 1–0

 

Στο τελευταίο παράδειγμα που ακολουθεί η κλασσική θυσία του αξιωματικού  οδηγεί και πάλι σε γρήγορο ματ παρά το γεγονός ότι υπάρχει ο Be7 που σε πολλές περιπτώσεις κρατάει την θυσία όταν δεν υπάρχει ο Nf6.

 

 

 Schallopp,Emil

Gossip,George Hatfeild

[C29]

Manchester Manchester, 1900

 

1.ee5 2.NcNf6 3.fd5 4.fxeNxe4 5.Nf3

 Nxc3?! [Οι κύριες συνέχειες της Βιεννέζικης είναι 5…Be7 6.QeNxc3 7.dxc3 0–0 8.Bfc5 9.0–0–0 και 5…Bg4 6.QeNxc3 7.dxcNc6 8.BfQd7 9.0–0–0] 6.bxcBe7 7.d4 0–0 8.BdBg4 9.Rbb6? 10.0–0 c5 11.hBh5?? [Επτρέπει την θυσία. Έπρεπε να παίξει 11…Be6 12.Qec4 13.BeNc6 με ισορροπημένη θέση]

 

 

12.Bxh7+! Kxh7 13.Ng5+ Bxg[Χάνουν και οι συνέχειες 13…Kg8 14.QxhBxg5 15.BxgQe8 16.Bf6!+- gxf6 17.Qg4+ Kh8 18.Rf5+- και 13…Kg6 14.Qd3+ f5 15.exf6+ Kh6 16.Qh7ματ] 14.Qxh5+ Bh[Αν 14…Kg8 15.BxgQc7 16.Bf6! Rc(16…gxf6 17.exfQg3 18.Rf5; 16…Nd7 17.QgNxf6 18.exfg6 19.Qh6) 17.QgKf8 18.Qxg7+ Ke8 19.Qg8+ Kd7 20.Qxf7+ Kc6 21.Qe6+ Kb7 22.Qxd5 με κερδισμένη θέση] 15.Bxhgxh6 16.RfKg7 17.Qxh6+ Kg8 18.Qg5+ Kh7 19.Rh6 ματ 1–0

 

 

 

 

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

 Maeda,Hyroko (1800)

Houstoun,Lynne (1800)

[E43]           

Haifa ol (Women) fin-C Haifa (2), 1976

 

1)    Παίζουν τα λευκά

 

Moiseenko,Alexander (2640)

Novikov,Igor A (2610)

[D47]

Montreal-A 5th Montreal (3), 2004

 

 

  3) Παίζουν τα λευκά

 

 

 

 

Euwe,Max

 Christoffel,Martin

[D13]

Staunton mem Groningen (3), 1946

 

 

2)      Παίζουν τα λευκά

 

Liss,Eran (2540)

Tsesarsky,Ilya (2445)

[B49]

Kfar Sava GP Kfar Sava (3), 19.12.1997

 

 

4)    Παίζουν τα λευκά

 

 

 

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ

Άσκηση 1

 Maeda,Hyroko (1800)

Houstoun,Lynne (1800)

[E43]

Haifa ol (Women) fin-C Haifa (2), 1976

 

13.Bxh7+! Kxh7 14.Ng5+ Kg[Χάνουν και οι συνέχειες 14…Kh6 15.Nxe6++-; 14…Kg6 15.Qd3+ f5 16.exf6+ Be4 17.Qxe4+ Kh5 18.Qh7+ Kg4 19.Qh3 ματ] 15.QhRc8 16.Qxf7+ Kh8 17.Nxe[Σε φορσέ ματ οδηγεί η συνέχεια 17.Qh5+ Kg8 18.Qh7+ Kf8 19.Qh8+ Ke7 20.Qxg7+ Kd8 21.Qg8+ Nf8 22.Qxf8+ Kd7 23.Qf7+ Kc6 24.Qxe6+ Qd6 25.Qxd6 ματ] 17…Nxe5 18.Qh5+ Kg8 19.Nxc7 1–0

 

ΑΣΚΗΣΗ 2

 

 Euwe,Max

 Christoffel,Martin

[D13]

Staunton mem Groningen (3), 1946

 

15.Bxh7+? [Σε αυτή τη θέση η θυσία είναι λάθος αλλά ακόμα και ο πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής Euwe δεν άντεξε στον πειρασμό. Καλύτερη ήταν η συνέχεια  15.NeRac8 16.Qdh6 17.Qe3 με μικρή υπεροχή για τα λευκά] 15…Kxh7 16.Ng5+ Kg[16…Kg8?? 17.QhRfc8 18.Qxf7+ Kh8 19.Rc3+-] 17.NeQf4! 18.NcNd8! 19.RcRh8 20.Qc2+ f5?  [Επρεπε 20…Kf6 21.RgKe7–+] 21.Rg3+ Kf7? [Τα μαύρα δεν αντέχουν στην πίεση και κάνουν 2ο συνεχόμενο λάθος. Έπρεπε 21…Kh7! 22.NxbNxb7 23.QcNd6 24.QdQxd4 25.Rh3+ Kg6 26.Rg3+ Kh7 27.Rh3+ και ισοπαλία με διαρκές σαχ] 22.NxbRe[22…Nxb7? 23.Qc6+-] 23.Nc5 Nc6 24.Nd3 [24.Nxe6 Rxe6 25.d5+-] 24…Nxd4 25.Qd1 Qd6 26.f4 Rh8 27.Ne5+ Kg8 28.Rd3 Rd8 29.Kh1 Qb6 30.Nf3 Nc6 31.Rd7 Rxd7? [31…Qb8 32.Ng5 Qc8 33.Rd6±] 32.Qxd7 Nd8 33.Qe8+ Kh7 34.Ng5+ 1–0

 

ΑΣΚΗΣΗ 3

 

 Moiseenko,Alexander (2640)

Novikov,Igor A (2610)

[D47]

Montreal-A 5th Montreal (3), 2004

 

18.BxaBxa3? [Λάθος που επιτρέπει τη θυσία Έπρεπε 18…Qd8 19.BxeQxe7 20.Ra7± ½–½ Milov,VHansen,C  Essen 2000] 19.Bxh7+! Kxh7 20.Ng5+ Kg6

[Χάνουν και οι άλλες απαντήσεις 20…Kg8 21.QhNf6 22.exfQf5 23.Rxa3+-; 20…Kh6 21.QdKxg5 22.RxaQb6 23.f4+ Kh6 24.Qh3+ Kg6 25.Rg3 ματ] 21.Qd3+ f[21…Kxg5 22.f4+ Kh6 23.Qh3+ Kg6 24.f5+ exf5 25.Rff6 26.RxfRh8 27.Qg4+ Kf7 28.e6++- ] 22.NxeRa8 23.RfbRfb[23…Bc8 24.RbNxe5 25.Nxf8+ Kf7 26.RbxaNxd3 27.RxaRxa5 28.Rxa5+-] 24.Nf4+ Kf7 25.Qxf5+ Ke7 26.Qe6+ Kd8 27.Qg8+ Nf[27…Kc7 28.Ne6#] 28.Ne6+ Kc8 29.NxfQd8 30.Rxa[30.RxaRxa3 31.Qe6+ Kc7 32.Qf7+ Kc8 33.Qf5+ Kc7 34.Ne6++-]  1–0

 

 

ΑΣΚΗΣΗ 4

 

 Liss,Eran (2540)

Tsesarsky,Ilya (2445)

[B49]

Kfar Sava GP Kfar Sava (3), 19.12.1997

 

22.Bxh7+ Kxh7 23.Ng5+ Kg6 [23…Kg8 24.Qh5 Be4 25.Nxe4 g6 26.Qh4+-]

 


 

 

24.Nxe6! [24.Qg4?? Bxh2+ 25.Kh1 Qg3–+; 24.Qc2+ f5 25.Nxe6 Qc8 26.Nxf8+ Qxf8 27.g4 Be4 (27…Bd4 28.Rxf5 Bxe3+ 29.Kf1+) 28.Qxe4!+-]24…fxe625.Qg4+Kh7 26.Rxf8 Bxh2+ 27.Kh1 Qe5 28.Rdd8

1–0

 

 

Επίθεση στο ροκέ Μέρος 2ο – Η διπλή θυσία των αξιωματικών.

 

Όταν ο αντίπαλος βασιλιάς έχει κάνει ροκέ μια ακόμα τυποποιημένη μορφή επίθεσης είναι η διπλή θυσία των αξιωματικών. Η ιδέα της επίθεσης αυτής είναι η διάλυση της άμυνας του βασιλιά με διαδοχικές θυσίες των αξιωματικών στα τετράγωνα h7,g7 (αντίστοιχα στα τετράγωνα h2,g2 για τα μαύρα) δίνοντας έτσι την δυνατότητα στα βαριά κομμάτια να επιτεθούν από τις ανοιχτές γραμμές που έχουν δημιουργηθεί. Για να μπορέσει να εφαρμοστεί αποτελεσματικά η επίθεση θα πρέπει να λείπει ο μαύρος ίππος από το f6, να υπάρχουν αξιωματικοί στις ανοιχτές διαγώνιους b1-h7 και a1-g7 καθώς και να μπορούν εύκολα να περάσουν στην επίθεση τα βαριά κομμάτια.

Τη διπλή θυσία των αξιωματικών την εφάρμοσε πρώτος ο δεύτερος παγκόσμιος πρωταθλητής στην ιστορία του σκακιού Emanuel Lasker στην ακόλουθη διάσημη και διδακτική παρτίδα.

 

Lasker,Emanuel

Bauer,Johann Hermann [A03]

Amsterdam Amsterdam (1), 1889

 

1.f4 d5 2.e3 Nf6 3.b3 e6 4.Bb2 Be7 5.Bd3 b6 6.Nf3 Bb7 7.Nc3 Nbd7 8.0–0 0–0 9.Ne2 c5 10.Ng3 Qc7 11.Ne5 Nxe5 12.Bxe5 Qc6 13.Qe2 a6? [Χάνει χρόνο. Έπρεπε να παίξει g6 για να μην επιτρέψει την αλλαγή του ίππου] 14.NhNxh[Αν 14…d4 15.NxgKxg7 16.Qg4+ Kh8 17.QgRg8 18.Bxf6+ Bxf6 19.Qxf6+ Rg7 20.e4 με υπεροχή για τα λευκά.]

 

 

15.Bxh7+! 15…Kxh7 16.Qxh5+ Kg8 17.Bxg7!! Δεύτερη θυσία αξιωματικού για να ανοίξουν γραμμές για τη βασίλισσα και τον πύργο που θα έρθει μέσω της 3ης γραμμής. Kxg7 18.Qg4+ Kh7 19.Rfe5 20.Rh3+ Qh6 21.Rxh6+ Kxh6 22.Qd7! Κίνηση που κερδίζει κομμάτι και έπρεπε να είχε μετρηθεί από τον Lasker πριν πραγματοποιήσει τη θυσία. 22…Bf6 23.QxbKg7 24.RfRab8 25.QdRfd8 26.Qg4+ Kf8 27.fxeBg7 28.eRb7 29.Qgf6 30.Rxf6+ Bxf6 31.Qxf6+ Ke8 32.Qh8+ Ke7 33.Qg7+ Kxe6 34.QxbRd6 35.Qxad4 36.exdcxd4 37.hd3 38.Qxd3 1–0

 

 

Gaudin,R

Oskam,Gerard [B21]

Bromley Bromley, 1920

 

1.e4 c5 2.d4 cxd4 3.Nf3 Qa5+ 4.Bd2 Qb6 5.Na3 Nc6 6.Nc4 Qc7 7.c3 b5 8.Na3 dxc3 9.bxc3 a6 10.Bd3 Nf6 11.0–0 e6 12.Nc2 d5 13.exd5 exd5 14.a4 bxa4 15.Rxa4 Be7 16.Bf4 Qb7 17.Ne5 0–0 18.Re1 Bd6 19.Nxc6 Qxc6 20.Nd4 Qb6 21.Bg5 Bd7 22.Bxf6 Bxa4

Το άνοιγμα έχει παιχτεί ανορθόδοξα αλλά με μεγάλη ευρηματικότητα και από τους δύο παίχτες. Ο λευκός μπορεί να επιλέξει συνέχεια που θα έχει δύο κομμάτια για πύργο και δύο πιόνια με ασαφή θέση, αλλά επιλέγει τη διπλή θυσία αξιωματικών. Με σωστό παιχνίδι ο λευκός θα ήταν υποχρεωμένος να κάνει τριπλή επανάληψη όμως ο μαύρος κάνει λάθος και χάνει αμέσως την παρτίδα.

 

 

23.Bxh7+ [Η άλλη επιλογή ήταν 23.QxaBxh2+ (23…gxf6? 24.Qd7+-) 24.KxhQxf6 25.Kgg6 με ασάφεια] 23…Kxh7 24.Qh5+ Kg8 25.BxgBxh2+?? [Η συνέχεια 25…Kxg7 26.Nf5+ Kf6 27.NeKg(27…Bxe7 28.Qh6+ Kf5 29.Qxb6+-) 28.Nf5+ οδηγεί σε τριπλή επανάληψη] 26.KxhKxg7 27.Nf5+ Kf6 28.Qh6+ Kxf5 29.QxbBb5 30.Ref6 31.Qe6+ 1–0

 

 

Dizdarevic,Emir (2425)

Miles,Anthony J (2570) [E14]

Biel MTO op Biel, 1985

 

1.cb6 2.de6 3.NfNf6 4.eBb7 5.Bdd5 6.bBd6 7.0–0 0–0 8.BbNbd7 9.NbdNe4 10.QcfΗ θέση φαίνεται απλή αλλά θέλει προσοχή από το λευκό γιατί τα κομμάτια του μαύρου μπορούν εύκολα να συντονιστούν σε επίθεση στην πτέρυγα του βασιλιά.

 

 

11.Rad1? [Έπρεπε 11.cxdexd5 12.NeQe7 13.f4 με ισότητα] 11…Nxd2 12.Nxddxc4 13.Nxc4?! [Καλύτερη είναι η συνέχεια 13.BxcBxh2+ 14.KxhQh4+ 15.KgBxg2 16.Bxe6+ Kh8 17.fBh3 18.NeBxf1 19.Bxd(19.Rxffxe4 20.BxdRxf3 21.Rxfexf3-+) 19…fxe4 20.QxeQxe4 21.fxeRad8 22.BgBb5 με υπεροχή για τα μαύρα]

 

 

13…Bxh2+! 14.Kxh2 Qh4+ 15.Kg1 Bf3! [15…Bxg2 16.f3 Bxf1 17.Bxf1 Rf6 18.Bg2] 16.Nd2 [Χάνουν και οι βαριάντες 16.Rfe1 Rf6 17.gxf3 Qh3! Και ακολουθεί ματ ; 16.NeNxe5 17.dxeQg4 18.gQh3 με ματ στην επόμενη κίνηση] 16…Bxg2! 17.f[17.KxgQg4+ 18.KhRf6 και η είσοδος του πύργου τελειώνει την παρτίδα] 17…Rf6 18.NcBh3 0–1

 

 

 

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

 

 

Junge,Klaus

Kottnauer,Cenek [D46]

Duras 60 mem Prague (8), 1942

 

  1. Παίζουν τα λευκά

 

 

Mauro,Alan (2195)

Skembris,Spyridon (2465) [B32]

Cesenatico op Cesenatico (5), 2007

 

  1. Παίζουν τα λευκά

  

 

Pachman,Ludek

Neikirkh,Oleg [D41]

Portoroz Interzonal Portoroz (13), 1958

 

  1. Παίζουν τα λευκά

 

 

Beliavsky,Alexander G (2640)

Tal,Mihail (2610) [E52]

Aker Brygge Aker Brygge (4), 1989

 

  1. Παίζουν τα μαύρα

 

 

 

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΣΚΗΣΕΩΝ

 

 Άσκηση 1

 

 

Junge,Klaus

Kottnauer,Cenek [D46]

Duras 60 mem Prague (8), 1942

 

17.Bxh7+! Kxh7 18.Qh5+ Kg8 19.Bxg7! f5 [Έχανε και η αποδοχή της θυσίας 19…Kxg7 20.Qg4+ Kh8 21.Rf3 f5 22.Rh3+ Bh4 23.Qxh4+ Kg8 24.Qh8+ Kf7 25.Rh7+ Ke8 (25…Kg6 26.Rh6+ Kf7 27.Rf6+ Ke7 28.Qg7+ Ke8 29.Rxf8 ματ26.Qxf8+ Kxf8 27.Rh8+ Kg7 28.Rxb8+-] 20.Be5 Bf6 21.Bxb8 Rh7 22.Qe2 Rxb8 23.Nd6 Ba6 24.b4 Na4 25.b5 Nc3 26.Qc2 Nxd1 27.Rxd1 Rd8 28.Nxf5 Bb7 29.Nd4 dxc4 30.Qg6+ Bg7 31.Qxe6+ Kh8 32.Qe7 1–0

 

 

 

Άσκηση 2

 

Pachman,Ludek

Neikirkh,Oleg [D41]

Portoroz Interzonal Portoroz (13), 1958

 

 

21.f4! Σημαντική κίνηση με διπλό σκοπό: απομακρύνει τη βασίλισσα και δημιουργεί τη δυνατότητα να περάσει ο πύργος από την τρίτη γραμμή Qe[21…Qh4 22.BxgKxg7 23.Rh5] 22.Bxh7+! Kxh7 23.Qh5+ Kg8 24.Bxg7! f[24…Kxg7 25.Qg4+ Kh(25…Kf6 26.Qg5 ματ) 26.Rh5 ματ] 25.Be5? [Κέρδιζε η βαριάντα 25.BxfRxf(25…Kxf8 26.Rε1+-) 26.Qg6+ Kh8 27.RdRf7 28.Rh3+ Rh7 29.Rxh7+ Qxh7 30.Qxe6+-] 25…Nc4?? [Λάθος που χάνει αμέσως. Έπρεπε 25…Qh7 26.Qg5+ Kf7 27.Qf6+ Ke8 28.Qxe6+ Qe7 29.QhRxc3 30.dRc2 με περίπλοκη θέση] 26.Qg6+ 1–0

 

Άσκηση 3

 

Mauro,Alan (2195)

Skembris,Spyridon (2465) [B32]

Cesenatico op Cesenatico (5), 2007

 

14.exdBxd6 15.Bxh7+ [Ο λευκός αποφασίζει να περιπλέξει τη θέση κάνοντας τη θυσία χωρίς να είναι εμφανές το τελικό της αποτέλεσμα. Η ήρεμη συνέχεια είναι 15.NxdQxd6 16.Qhh6 17.Rad1 με μικρή υπεροχή] 15…Kxh7 16.Qh5+ Kg8 17.BxgBc5+ 18.Khf6 19.Qh8+ Kf7 20.BxfBxf8 21.Rae1 21…Bf5 22.Ne5+?? [Λάθος θυσία. Έπρεπε να διαλέξει μια από τις συνέχειες 22.ReRd8 23.Rfe1; 22.cRd8 23.Qh5+ Bg6 24.Qf3 με περιπλοκές και στις δύο βαριάντες] 22…fxe5 23.RxeBg6 24.cNf6 0–1

 

 

Άσκηση 4

 

Beliavsky,Alexander G (2640)

Tal,Mihail (2610) [E52]

Aker Brygge (4), 1989

 

 

28…Bxh2+?! [Ο Tal γνωστός για το επιθετικό του στυλ δεν μπορεί να αντισταθεί στον πειρασμό της διπλής θυσίας που όπως θα δούμε είναι ριψοκίνδυνη. Η συνέχεια 28…Bxb1 29.RxbQd6 30.hBxd4 31.exdQxd4 32.QxdRxd4 33.RbRad5 οδηγεί σε ισότητα] 29.KxhQh4+ 30.KgBxg2 31.f[31.KxgQg4+ 32.KhRd6 33.Rc8+ Kf7 34.Rc7+ Ke8 35.Rc6 οδηγεί σε ισοπαλία] 31…Bxf1 32.KxfQh1+ 33.KeQg2+ 34.KdQd5 35.KcRc5+ 36.Kb2

 

Ο λευκός κατάφερε να βρει καταφύγιο για το βασιλιά του στην άλλη πλευρά της σκακιέρας και αποκτά μικρό πλεονέκτημα g6 37.RgQd6 38.BdQf6 39.KbRe8 40.NfRd8 41.NeKg7 42.QbRcd5 43.Bc2 43…Rc8 44.RgRc7 45.QaQd6 46.QxdRxd6 47.BxfRd1+ 48.KbRe1 49.RgKf6 ½–½

 

 

Φινάλε Πύργων : Βασικές Θέσεις

 

Τα πιο συνηθισμένα φινάλε που προκύπτουν σε παρτίδες είναι τα φινάλε πύργων. Γενικώς θεωρούνται δύσκολα και πολύπλοκα για να τα κατανοήσει κάποιος. Για να μπορέσει ένας σκακιστής να χειριστεί σωστά ένα φινάλε πύργων χρειάζεται να γνωρίζει κάποιες βασικές θέσεις. Με γνώση βασικών θέσεων θα μπορεί να αντιμετωπίσει και περισσότερο πολύπλοκες θέσεις. Θα μελετήσουμε τρία βασικά φινάλε με πύργο και πιόνι έναντι πύργου: τη θέση του Lucena, τη θέση του Philidor και τη θέση του Vancura.

 

  1. Θέση Lucena

 

 

Τα λευκά κερδίζουν ανεξάρτητα από το ποιος έχει την κίνηση. Έχουν πιόνι στην έβδομη γραμμή και ο βασιλιάς βρίσκεται στο τετράγωνο προαγωγής. Το πρόβλημα είναι ότι αν προσπαθήσουν να βγάλουν το βασιλιά από το τετράγωνο προαγωγής τα μαύρα κάνουν συνεχόμενα σαχ και δεν αφήνουν χρόνο να γίνει προαγωγή. Η νίκη θα έρθει με τη βοήθεια της λεγόμενης «γέφυρας».

 

1.Rd2+ Ke7

Πρώτα απομακρύνεται κατά μία γραμμή ο αντίπαλος βασιλιάς. Λάθος για τα μαύρα είναι οι απαντήσεις 1…Kc6? 2.Kc8 και 1…Ke6? 2.KcRc1+ 3.KdRb1 4.RdRb4 5.KcRb3 6.Rc7 με προαγωγή στην επόμενη κίνηση.

2.Rd4!

 

 

Η κρίσιμη κίνηση. Ο πύργος θα χρησιμοποιηθεί για να καλυφθεί ο βασιλιάς από τα σαχ.

Ra2

Ο πύργος δεν μπορεί να φύγει από την στήλη α: 2…Rc1 3.Ra4! Kd7 4.Ka8 και το πιόνι προάγεται.

3.Kc7 Rc2+ 4.Kb6 Rb2+ 5.Kc6 Rc2+

Αν 5…Rb1 6.Rd5 και ακολουθεί Rb5.

6.KbRb2+ 7.Rb4

 

 

Η «γέφυρα» έχει δημιουργηθεί και τα μαύρα δεν μπορούν να σταματήσουν την προαγωγή του πιονιού.

 

 

  1. Θέση Philidor

 

Η θέση είναι εύκολη ισοπαλία για τα μαύρα αρκεί να γνωρίζουν το σωστό σχέδιο άμυνας.

1…Rh6!

 

 

Ο πύργος πρέπει να εμποδίζει από την έκτη γραμμή την προώθηση του βασιλιά. Σε μπελάδες βάζει τα μαύρα η συνέχεια 1…Rh1 2.Rg7+ Ke8 3.Kd6! και τα μαύρα θα αναγκαστούν να μετακινήσουν το βασιλιά από το τετράγωνο προαγωγής του πιονιού. Η θέση παρόλα αυτά είναι ισόπαλη, αλλά χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια (θα αναλυθεί σε επόμενο μάθημα).

2.Rg7+ Ke8 3.RaRg6

Ο πύργος μένει στην έκτη γραμμή μέχρι να σπρωχτεί το πιόνι.

4.eRg1!

 

 

Πλέον τα λευκά δεν μπορούν να καλυφθούν από τα συνεχή σαχ του πύργου.

 

  1. Θέση Vancura

 

Παρά το γεγονός ότι η θέση δεν είναι τόσο γνωστή όσο οι δύο προηγούμενες, είναι εξίσου σημαντική. Τα λευκά έχουν ακριανό ελεύθερο αλλά ο πύργος είναι λάθος τοποθετημένος μπροστά από το πιόνι και ο βασιλιάς είναι αποκομμένος. Παρόλα αυτά υπάρχει το σχέδιο να πλησιάσει ο βασιλιάς τον πύργο και μετά να πάει προς το ελεύθερο πιόνι. Υπάρχει μόνο μια άμυνα.

1.KfRa5!

Χάνει η συνέχεια 1…Kf7 2.KeKe7 3.aKf7 4.Rh8, αλλά και αν δεν κάνουν τίποτα και περιμένουν παθητικά ακολουθεί: 1…Kh7 2.KeKg7 3.KdKh7 4.KcKg7 5.KbRa5 6.KbRa4 7.KbRa1 8.KbKf7 9.KbRb1+ 10.KcRc1+ 11.KbRb1+ 12.KaKe7 13.RbRa1 14.RbKd7 15.Kb7 και το πιόνι προάγεται.

2.KeRe5+ 3.KdRe6!

Η μοναδική άμυνα είναι από την έκτη γραμμή.

4.Kc4 Rf6

 

 

Ο πύργος ελέγχει το πιόνι και ταυτόχρονα μπορεί να δίνει σαχ χωρίς να μπορεί να καλυφθεί ο βασιλιάς.

5.Kb5

Αν 5.aRa6 (όχι Rf7? Rg8+! και το φινάλε βασίλισσα εναντίων πύργου είναι χαμένο για τα μαύρα) 6.KbRa1 7.KbRb1+ με ισοπαλία.

Rf5+ με συνεχόμενα σαχ.